Przygotowanie do wizyty

Opisanie dotychczasowej diety

Przed pierwszą wizytą online w poradni DOBRY DIETETYK℠ Karolina Kozela Paszek, warto stworzyć listę spożytych produktów z przynajmniej jednego wybranego dnia. Dla lepszej analizy zalecamy jednak spisanie przynajmniej trzech dni. Przygotowując listę należy pamiętać, aby zapisać możliwie każdy spożyty produkt, w tym również wypite płyny (łącznie z wodą). Można dla ułatwienia skorzystać z aplikacji, np fitatu lub my fitness pal.  Każdy zapis w danym dniu powinien zawierać następujące informacje:

  • Godzina
  • Produkty
  • wielkość/ilość
    spożytego produktu

Oto przykład:

  • 08:00 dwa jaja gotowane, kromka żytniego pieczywa, łyżeczka masła, pół pomidora
  • 12:00 jabłko, średnie
  • 12:40 kawa z mlekiem 3,2%, kubek
  • 14:00 czekolada mleczna z orzechami, 4 kostki

Im precyzyjniej określisz skład posiłku, tym dokładniej będzie mogła zostać wykonana analiza Twojej dotychczasowej diety. Bardzo istotne jest podanie wielkości produktu lub liczby gramów. Każdy posiłek należy rozpisać na poszczególne składniki. Zamiast "Bułka z serem" zapisz lepiej "bułka pszenna" oraz "ser żółty" (zobacz przykład poniżej). Ważne jest także, aby nie "ulepszać" diety, lecz zapisać wszystko zgodnie z prawdą.

Poniżej przedstawiamy przykładowy zapis diety

Pobudka 7:20
8:00
bułka pszenna, 1 duża
masło, płaska łyżeczka
ser biały śmietankowy, 2 duże łyżki
jabłko, 1 duże
herbata, 1 szklanka
cukier, 2 łyżeczki




8:10
woda, 0,5l
9:00
snickers, 1 baton
banan, 1 duży
10:30 – 11:30
ćwiczyłam aerobik
13:00
banan, 1 średni
14:00
kotlet schabowy, średni około 150g
ziemniaki, 2 średnie sztuki
masło, 1 łyżeczka
surówka z marchwii i białej kapusty, 1/3 dużego talerza
kompot z wiśni, 1 szklanka



18:00
hamburger McDonald's
Coca-Cola, 0,5l
frytki, małe

22:00
woda, 2 szklanki
czekolada mleczna, 5 kostek
Zasnęłam około 23:30

Pomiar masy ciała oraz opis sylwetki.

Podczas pierwszej konsultacji będę omawiać z Tobą obecną masę ciała oraz typ sylwetki. Pomocne mogą być pomiary z domowej wagi łazienkowej. Pomiar taki należy wykonać zawsze rano, na czczo, bez ubioru. Należy pamiętać o tym, aby uwzględnić dzień cyklu menstruacyjnego i opisać go w wywiadzie wizyty pierwszej. Najlepiej wykonać trzy pomiary w ciągu tygodnia a następnie wyciągnąć średnią. W celu omówienia budowy ciała najbardziej pomocne okażą się zdjęcia (oczywiście mogą być z zakrytą twarzą). Najlepiej wykonywać je zawsze o tej samej porze dnia, w podobnym oświetleniu, z tej samej odległości i w tym samym miejscu w domu. Np przed lustrem w łazience.

Przygotowanie do pomiaru (dla pacjentów mieszkających w Krakowie)

Jednym z ważnych elementów terapii jest pomiar masy i składu ciała. W poradni DOBRY DIETETYK℠ Karolina Kozela Paszek pomiar ten dokonywany jest przy wykorzystaniu bioimpedancji elektrycznej (BIA). Jest to metoda wykorzystywana do oceny kompozycji organizmu, która polega na pomiarze przepływu prądu w fazie wodnej i tłuszczowej organizmu. Stosując metodę BIA można określić: zawartość tkanki tłuszczowej, beztłuszczowej masy ciała, stopień nawodnienia organizmu oraz jego podstawową przemianę materii. Pomiar składu ciała za pomocą bioelektrycznej impedancji to metoda całkowicie nieinwazyjna i bezpieczna.

W celu wykonania szybkiego oraz wiarygodnego wyniku badań prosimy o zachowanie następujących zasad:

  1. W dniu pomiaru nie zakładaj długich rajstop, gdyż pomiar wykonywany jest boso (dotyczy kobiet).
  2. Pomiar powinien odbywać się min. 3 godziny po jedzeniu.
  3. Do pomiaru należy przystąpić z pustym pęcherzem. Organizm nie może być ani mocno nawodniony, ani odwodniony.
  4. Pomiar powinien być wykonany min. 3 godziny po wysiłku.

POKAŻ
Karolina Kozela -ZnanyLekarz.pl